Fysioterapiapalvelut

Fysioterapia on terapiaa, jonka keskeisenä tavoitteena on parantaa ihmisen suorituskykyä ja toimintamahdollisuuksia ennalta ehkäisemällä, kuntouttamalla ja lievittämällä tuki- ja liikuntaelinten oireita. Hoitomuotoina ovat esimerkiksi fysioterapeuttinen ohjaus ja neuvonta, terapeuttinen harjoittelu sekä manuaalinen ja fysikaalinen terapia.

Tuki- ja liikuntaelinten fysioterapiassa keskitytään hoitamaan nivel-, lihas-, välilevy- tai hermoperäisiä oireita ja ongelmia. Tällaisia ovat esimerkiksi:

• Niska-hartiaseudun oireet, päänsärky, huimaus

• Selkäkipu, selän liikehäiriöt

• Raajojen ja nivelten toimintahäiriöt ja kiputilat esim. olkapäävaivat, lonkka- ja polvikivut

• Hermojen pinnetilat, esim. iskias, käsien puutuminen tai särky

Fysioterapia alkaa aina alkuhaastattelulla ja –tutkimuksella, joiden avulla selvitetään asiakkaan oireet, luodaan kokonaiskuva tilanteesta ja tehdään yksilöllinen hoitosuunnitelma juuri sinun hyväksesi. Parhaan mahdollisen lopputuloksen varmistamiseksi tarvitaan omatoimisia harjoitteita. Terapeuttimme suunnittelee ja ohjaa jokaiselle asiakkaalle henkilökohtaisen harjoitusohjelman.

Manuaalinen terapia/nivel- ja nikamakäsittely

Erilaisin nivel- ja lihaskäsittelyin vaikutetaan niveliin tai selkärankaan sekä niitä ympäröiviin pehmytkudoksiin. Nivelten ja nikamien virheasentoja ja toimintahäiriöitä korjataan erilaisten mobilisaatiotekniikoiden avulla, joilla lisätään nivelen liikkuvuutta sekä lievitetään kipua.

Ergonomiaohjaus

Oleellinen osa asiakkaan ongelman hoidossa. Ohjataan asiakasta kohti parempaa kehon asentoa ja hallintaa niin staattisissa asennoissa (istuminen) kuin liikkeessäkin (taakan nostaminen). Tavoitteena helpottaa kipuja ja ennaltaehkäistä vaivojen syntyminen sekä uusiutuminen.

Podiatrinen fysioterapia

Alaraajaongelmiin perehtyvä fysioterapian ala. Asiakasta tutkitaan kokonaisuutena, sillä alaraajan nivelten asennot välittyvät liikkeissä liikeketjuna. Lievästäkin jalkaterän virheasennosta ja pituuserosta saattaa aiheutua kipuja, jotka oireilevat lonkkaan ja polveen, jopa niskaan asti.

Fasciakäsittely/fasciamanipulaatio

Fascia on lihaskalvo, joka on noussut mielenkiinnon kohteeksi tuki- ja liikuntaelimistön toiminnassa. Tämä lihaksia ja muita kudoksia ja elimiä ympäröivä sidekudos voi kiristyessään aiheuttaa elimistöön epätasapainotiloja ja kipuja.

Tämän manuaalisen menetelmän perusajatus on tunnistaa tarkka paikallinen fascian alue, joka liittyy tiettyyn rajoittuneeseen liikkeeseen. Kun rajoittunut tai kivulias liike (suunta) on löydetty, tunnistetaan paikallinen fasciassa oleva alue ja tätä fascian aluetta manipuloimalla voidaan palauttaa liikkeen laajuus ja kivuttomuus.

Kinesioteippaus

Käytetään lievittämään kipua, lisäämään nivelliikkuvuutta, ohjaamaan liikettä tai kehonkäyttöä, kohentamaan asento- ja liiketuntemusta sekä optimoimaan lihastoimintaa.

Mulligan

Nivelkäsittelyä, jossa terapeutin suorittama passiivinen mobilisointi yhdistetään asiakkaan suorittamaan aktiiviseen liikkeeseen. Tekniikalla korjataan asentovirhettä niveltyvien luiden välillä.

Selkäkipu

FysioHeli-143-2.jpg

Selkäkipu

Alaselkäkipu on tavallinen vaiva. Kahdeksan kymmenestä aikuisesta tuntee alaselkäkipuja elämänsä aikana. Osa vaivoista vaatii pikaista lääkärin hoitoa, mutta valtaosa paranee itsekseen tai lääkityksellä muutamassa viikossa.

Akuutti noidannuoli

Tavallisin syy äkilliseen alaselkäkipuun on pieni kudosvaurio jossakin selän kipua aistivissa rakenteissa, kuten välilevyssä, nivelissä tai lihaksissa. Tällaiselle kivulle on tyypillistä selän liikkeisiin liittyvä mekaaninen kipu. Se tuntuu alaselässä ja voi säteillä pakaroihin ja reisiin.

Selkäkivun hoidoksi ei suositella vuodelepoa, vaikka selkäpotilas voikin ankaran kivun takia joutua olemaan jonkin aikaa levossa. Heti kun kivut hellittävät niin paljon, että liikkuminen onnistuu, on suositeltava olemaan liikkeellä riittävän usein. Selän pyöristäviä ja raskaita nostoja pitää varoa, etenkin aamun ensimmäisen kahden tunnin aikana. Akuutin selkävaivan yllättäessä voit tulla fysioterapiaan myös ilman lääkärin lähetettä. Ohjaamme juuri sinulle oikeat selän lepoasennot ja alkuvaiheen omaharjoitteet.

McKenzie-terapia Rauma

McKenzie-terapia

McKenzie terapia on selkärangan itsehoitomenetelmä, jossa asiakkaalle suunnitellaan kivun ja oireiden käyttäytymisen perusteella yksilöllinen hoito-ohjelma. Terapian aluksi määritetään potilaan taudinkuva ja tehdään tutkimus, missä pääpaino on oireiden analysoinnissa suhteessa selkärangan liikkeisiin ja pitkäkestoisiin asentoihin. Tietyillä asennoilla ja toistoliikkeillä pyritään vaikuttamaan välilevyn asentoon ja näin vähentämään painetta kipua aistivilta kudoksilta.

Terapia sopii erilaisten selkäoireiden esim. iskias- vaivojen sekä niskaperäisten käsien puutumisoireiden hoitoon.

Hoidon tavoitteena on:

• poistaa kipu/oireet

• palauttaa rangan täydellinen toiminta

• ehkäistä vaivan uusiutuminen ja paheneminen

Hoidon aikana asiakas oppii oman vaivansa hoitajaksi ja pystyy näin ehkäisemään vaivan uusiutumista.

FysioHeli-132.jpg

Keskivartalon hallintaharjoitteet

Keskivartalon lihasten hyvää hallintaa tarvitaan useissa vartalon liikkeissä. Vartalon lihakset myös aktivoituvat ennen alaraajojen liikkeitä antaen raajojen liikkeille vakaan pohjan. Alaselkäkivuista kärsivillä on usein heikentynyt asennonhallinta ja lihasten aktivoitumisjärjestys on muuttunut. Vartalon lihasten voimantuottoa tärkeämpää onkin oikea-aikaisen motorisen kontrollin oppiminen.

Kun kipu on saatu hallintaan ja kireyksiä saatu helpotettua, tutkitaan asiakkaan keskivartalon hallinta ja mahdolliset puolierot aktivoitumisessa ja annetaan spesifit harjoitteet. Ohjaamalla asiakkaalle keskivartalon hallintaa parantavat harjoitteet saadaan parempi tuki arjen toimintoihin.

Asentohuimaushoito

Hyvänlaatuisella asentohuimauksella tarkoitetaan sisäkorvaperäistä huimausta, joka johtuu toimintahäiriöstä sisäkorvan kaarikäytävissä. Kaarikäytävissä kehon asentoa ja tasapainoa aistivaan kaarikäytävään kertyvä sakka tai kiteet saa aikaan virheaistimuksen, joka 2–20 sekuntia asennon muutoksen jälkeen tuntuu kiertohuimauksena. Huimaus alkaa usein yöllä tai aamulla lähes aina äkillisesti ja siihen liittyy usein pahoinvointia. Huimaus tulee tyypillisimmillään makuulle mentäessä, sivulle päätä kääntäessä tai makuulta ylös noustessa.

Jopa 60–70 prosenttia hyvänlaatuisesta asentohuimauksesta kärsivistä saa avun asentomanööverihoidoista, jotka ovat yksinkertaisia makuulla suoritettavia liikesarjoja kiteiden poistamiseksi korvan kaarikäytävistä. Hoitoa edeltää lääkärin tai fysioterapeutin tekemä tutkimus, jolla määritellään hoidettava kaarikäytävä.